Klasične i online poduke iz gitare i ukulelea za početnike i napredne svih dobnih skupina. Uz uobičajene žanrove i stilove, naglasak je na fingerstyle tehnici.

Prirodni, harmonijski i melodijski mol – što je što?

Prirodni, harmonijski i melodijski mol – što je što?

Vjerojatno ste često puta čuli za pojmove prirodni, harmonijski i melodijski mol, no možda niste posve sigurni što je što, koji je koji i zašto je tako. Probat ćemo pojednostaviti i objasniti što je lakše moguće na primjeru C-dura.

PRIRODNI MOL
Svaki dur, svaka dur ljestvica, ima svoju relativni mol, relativnu molsku ljestvicu. Ljestvica C-dura glasi C D E F G A H C, a njoj relativni mol počinje od šestog tona te ljestvice, dakle A H C D E F G A. Zbog razlike u intervalima između tonova u duru i molu, iako su tonovi posve isti, durska ljestvica zvuči ‘veselo’, a molska ‘tužno’. Kada bismo po formuli 1-3-5 pravili akorde, vidjeli bismo da Am i C imaju iste akorde, samo kreću iz drugačije pozicije: u duru su akordi C Dm Em F G Am Hdim C, dok su u molu Am, Hdim, C Dm, Em, F G Am.

HARMONIJSKI MOL
Harmonijski mol ima iste tonove kao prirodni mol, no sedmi mu je ton povišen za pola, pa umjesto tona G imamo G#. Pa ona glasi A H C D E F G# A. Ali zašto? Sigurno ste nekada čuli pjesmu koja kao akorde ima Am i E-dur. I baš zbog tog E-dura – koji je peti ton u ljestvici, samim time dominantan – dodan je G# kako bismo uz pomoć formule 1-3-5 u A-molu mogli napraviti E-dur. Kada bismo sada pravili akorde dobili bismo nešto raznovrsnije nego kod prirodnog mola: Am, Hdim, Caug, Dm, E, F, G#dim, Am, odnosno apstraktno univerzalno – mol, dim, aug, mol, dur, dur, dim.

MELODIJSKI MOL
U usporedbi s prirodnom molskom ljestvicom, melodijska molska ljestvica ima povišeni šesti i sedmi ton. Šesti ton, F#, uveden je kako bi se ispravila ‘čudnost’ i popravio interval između F i G# (u dominantnom E-duru nema F, već F#). Stoga umjesto A H C D E F G A imamo A H C D E F# G# A. Možete ljestvicu gledati i ovako: prva polovica je mol, druga polovica je dur, a E u sredini je zajednički. Ako smo u harmonijskom molu promjenom jednog tona dobili tri nova akorda u ljestvici, promjenom dva tona dobit ćemo (logično) šest novih akorda: Am, Hm, Caug, D, E, F#dim, G#dim, Am, odnosno univerzalno mol, mol, aug, dur, dur, dim, dim.

Kada koristiti koji? Postoje neka opća pravila, no najtočniji je odgovor da sve ovisi o iskustvu, isprobavanju i onome što vam se sviđa i zvuči dobro. Međutim, treba imati na umu sljedeće: želimo li ostati u točno određenom duru, imamo samo sedam akorda koje možemo iskoristiti, dok u molu možemo kombinirati sve tri varijacije: prirodnu, harmonijsku i melodijsku, pa nam je i izbor akorda znatno, znatno veći.