Klasične i online poduke iz gitare i ukulelea za početnike i napredne svih dobnih skupina. Uz uobičajene žanrove i stilove, naglasak je na fingerstyle tehnici.

Kako najbrže naučiti tonove na vratu gitare?

Kako najbrže naučiti tonove na vratu gitare?

Da biste svoje sviranje podignuli na višu razinu, lijepo bi bilo znati raspored tonova na vratu gitare, tzv. fretboard. Za razliku od klavira, gitara nije linearni instrument i isti se ton može uhvatiti na nekoliko mjesta: iako će zvučati isto, njegova će ‘boja’ biti drugačija. Odsvirajte, primjerice, C na trećem polju pete žice i C na osmom polju šeste žice; ako je gitara uštimana kako treba, tonovi zvuče identično (u fizikalnom smislu), ali ipak različito.

Ima li smisla bubati napamet sve tonove na vratu gitare? Pa baš i ne. Ima li smisla bubati ljestvice napamet i bez razumijevanja? Pa baš i ne. Nije nam bitno samo kako se svira, već i zašto se tako svira. A da bismo otvorili jedno novo poglavlje, morat ćemo malo pozvati u pomoć glazbenu teoriju. Nećemo ulaziti opširno u tumačenja, za detaljniji pristup postoje instrukcije, ali i ovo će biti, nadam se, dovoljno .-)

Osnovna jedinica prirodnih ljestvica, možemo reći i čitave zapadnjačke glazbe je polustepen (half-step). Vizualno ga je najlakše objasniti na primjeru klavira. Prirodna dur ljestvica glasi C D E F G A H C, a svaka bijela tipka predstavlja jedan ton. Između nekih bijelih tipki nalaze se crne i kada biste od prvog C do drugog C pritisnuli redom sve tipke – bilo bi ih točno dvanaest. Svaki taj razmak između tipki naziva se polustepen.

Svako polje na gitari predstavlja jedan polustepen; razmak između polja je polustepen. Gledamo li samo jednu žicu gitare, trznite praznu E žicu, izbrojite 12 polja na istoj žici i na dvanaestom će vas polju ponovno dočekati E, ovaj put viši za oktavu.

Dva polustepena, logično, daju jedan cijeli stepen (whole step). Vratimo se klaviru: Između C i D je cijeli stepen, između E i F samo pola. Zašto između E i F, odnosno između H i C nema crnih tipki? Zato što pravilo kaže da kod prirodne dur ljestvice polustepen MORA biti između trećeg i četvrtog, te između sedmog i osmog tona. Ovo pravilo primjenjuje se kod kvintnog i kvartnog kruga, odnosno kada se u priču uključe povisilice i/ili snizilice (crne tipke na klaviru).

Bacite pogled na prirodne tonove na vratu gitare:

Najbrži način kako za početak memorizirati ih na vratu gitare je naučiti prirodne tonove na svakoj žici. Ako znate prirodne tonove, znate i da su između njih povisilice i/ili snizilice.

Prvog dana naučite prirodne tonove na najdebljoj, šestoj E žici, drugog dana naučite na A žici i ponovite prethodni dan. Trećeg dana naučite tonove na D žici i ponovite prethodne dane… Svakog dana obradite jednu žicu i ponovite prethodne, pa ćete nakon šest dana znati raspored prirodnih tonova na vratu gitare.

Zapamtite i da su svi tonovi na petom i desetom polju svake žice prirodni. I za kraj, s obzirom da postoji sedam prirodnih tonova, svaki dan naučite i istražite gdje se koji nalazi na svim žicama. Prvi dan tražite C, drugi dan D, treći E i tako dalje…

Igrajte se, istražujte i zabavljajte, pa će kasnije učenje ljestvica i teorije biti znatno lakše i – prirodnije!